Historic Rally Trophy

https://www.historicrallyclubfinland.fi/

Vuosittain jaossa kahdeksan mestaruutta

Historic Rally Club Finlandin organisoimassa Historic Rally Trophyssa ajetaan vuosittain kuusi osakilpailua; kolme on pyritty ajamaan talviolosuhteissa ja kolme sorapinnalla. HRT-sarjassa osanottajia vuoden 2019 aikana oli noin 500 autokuntaa. HRT-sarja oli vuonna 2019 Suomen toiseksi suosituin rallisarja.

HRT-sarjassa taistellaan neljästä mestaruudesta ikäkausittain ja lisäksi mestaruudesta Nuottisarjassa sekä Tasanopeussarjassa, mutta myös Veteraanisarjassa. Uutuutena vuodelle 2020 tuli oma kategoria ykkösryhmäläisille, jotka neljässä luokassa taistelevat omasta mestaruudestaan.

Vuonna 2019 kokeiltiin jo parissa kisoissa näytösajoluokan mukanaoloa. Luokalla on haluttu madaltaa kynnystä tulla mukaan historic-ralleihin. Näytösajoluokan kilpailijoille ei oteta aikaa erikoiskokeilla. Tällä tarjotaan historiceista kiinnostuneille mahdollisuutta esitellä autojaan, joita ei ehkä ”raaski” kisassa enää käyttää, yleisölle ja muille asiasta innostuneille.

Tasanopeusajo on mielenkiintoinen kilpalaji

Historic Rally Trophy -osakilpailujen yhteydessä ajetaan Historic Tasanopeus Ralli Sarja (HTRS), jossa on vuosittain kuusi osakilpailua. Sarja on tarkoitettu historic-autoille, auton tulee olla luokiteltu viimeistään 1990. Luokassa noudatetaan erikseen kyseistä luokkaa varten tehtyjä sääntöjä, jotka täsmentävät rallin ja HRT-sarjan sääntöjä tarvittavilta osin.

Tasanopeuskilpailu on laji, jossa kilpailijat pyrkivät rallin erikoiskokeilla ajamaan etukäteen ilmoitettua keskinopeutta. Kilpailijoiden etenemistä ja oikea-aikaisuutta seurataan edeltä määritellyissä, salaisissa tarkastuspisteissä, nykypäivänä GPS-pohjaisilla apuvälineillä.

Erikoiskokeilla keskinopeusvaade voi muuttua kokeen aikana. Esimerkiksi tietyllä erikoiskokeen osuudella määrätty nopeus voi olla 58 km/h, seuraavalla 46 km/h jne. Tarkastuspisteellä on oltava täsmälleen määrättynä aikana, muuten tulee ”aikasakkoa”. Paremmuusjärjestys muodostuu aikasakkojen perusteella, 0,1 sekunnin tarkkuudella. Tasanopeusluokassa ajavat historic-autot lähtevät ensimmäisenä reitille ja avaavat kilpailun.

Sarjan osakilpailuissa on luvallista käyttää teknisiä apuvälineitä ja kilpailijoiden on helppo hankkia mobiiliohjelmia matkanseurantaan ja ajanlaskentaan. Helpoimmillaan välineistöksi riittää tablet-laite verkkoyhteydellä ja Garmin GLO -GPS-loggeri.

Ykkösryhmälle oma kategoria HRT-sarjassa

Historic Rally Club Finlandin organisoimassa Historic Rally Trophy -sarjassa ykkösryhmäläiset saavat kaudella 2020 oman kategoriansa, jossa moottorin kuutiotilavuuden mukaan kategorian mestaruudesta ajetaan neljässä luokassa. Ykkösryhmällä on Suomessa vahva rallihistoriakin, jota HRCF haluaa näin kunnioittaa.

1-ryhmän mestaruudesta ajetaan luokissa 1–4, joista löytyvät omat luokat enintään 1000-, 1300-, 1600- ja yli 1600-kuutioisille autoille.

 

HRT-kilpailuihin uusi Näytösajo-luokka

Uusi luokka tarjoaa ns. matalan kynnyksen mahdollisuuden harrastaa historic-rallia. Suomessa on satoja historic-autoja, joilla ei kilpailla laisinkaan. Taustalla voi olla tietysti monenlaisia syitä, mutta uusi luokka tarjoaa erinomaisen mahdollisuuden käydä ajamassa kyseisillä autoilla hienoilla suomalaisilla ralliteillä ilman kilpailun tuomaa ”turhaa puristusta”.

Luokkaan osallistuvalla autolla pitää olla historic-passi tai uusi Näytösajopassi. Auto voi olla ikäkausilta E-J2, eli mukana ovat kaikki HRT-sarjan ikäkaudet.

Veteraaneilla oma rallisarja Historic Rally Trophyssa

Ensimmäisen kerran Historic Rally Trophyn yhteydessä ajettiin vuonna 2018 Veteraani Rallisarjaa. Kyseiseen sarjaan pääsyvaatimuksena on E- tai F-ikäkauden auto (-65 tai vanhempi) ja 1-ohjaajan vähintään 60 vuoden ikä. HRT-osakilpailuissa veteraanit kilpailevat HRT-sarjan -69-luokissa kuutiotilavuuden mukaan.

HRT-sarjan pistelaskennassa veteraanien tulokset poimitaan omaksi Veteraani Rallisarjan tulokseksi, luokista riippumatta.  Veteraanien tulokset eivät ole sarjan osakilpailuissa erillisinä, vaan Historic Rally Club Finland koostaa sarjan tulokset sekä pistetilanteet osakilpailuittain ja hoitaa sarjan tiedotuksen kauden aikana. Veteraani Rallisarjan pisteet lasketaan normaalin kaavan mukaan ja kauden päätyttyä eniten pisteitä keränneet palkitaan.